مقدمه

در دنیای ارتباط محور امروز، ارتباطات مجازی و الکترونیک شیوه است که در بازاریابی نیز به آن توجه بسیار زیادی شده است. در شیوه های نوین فروش شما نمی توانید از دنیایی که مشتریان شما ساعات زیادی از روز شان را با آن سپری می کنند، چشم پوشی کنید. در واقع بازاریابی امروزه به زندگی کاربران و مصرف کنندگان نفوذ کرده است و از آنها استفاده می کند. امروزه بسیاری از مردم در بسیاری از موارد برای ارسال پیام هایشان به یکدیگر از اسمس و ایمیل استفاده می کنند، پس برای انتقال پیام های مارکتینگ و بازاریابی نیز می توان از این روش ها و ابزار مارکتینگ استفاده کرد.
بازاریابی ارتباطی چیست؟
بازاریابی بر مبنای وسیله ی بازاریابی را می توان به استفاده از وسایل ارتباطی تقسیم نمود. در این روش ها ما برای بازاریابی از مشتریان خود، از  وسایل ارتباطی آنان  استفاده می کنیم و تبلیغ خود را  در پست الکترونیک آنان و  یا تلفن همراه شان می بریم.
اولین روش ارتباطی، بازاریابی رایانامه‌ای یا ایمیل مارکتینگ، نوعی بازاریابی مستقیم است که با ارسال ایمیل به کاربران صورت می‌گیرد. در این بازاریابی می‌توان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان معرفی نمود. اینکار به صورت ارسال یک پیام به یک یا چند مخاطب با هدف ایجاد یک ارتباط تجاری یا جمع آوری پول صورت می‌گیرد. پژوهشگران تخمین زده‌اند در سال ۲۰۰۶ شرکت‌های آمریکایی ۴۰۰ میلیون دلار برای بازاریابی رایانامه‌ای هزینه صرف کرده‌اند.
ارسال پیام به وسیله ی  ایمیل با هدف افزایش ارتباط تجاری با مشتریان فعلی یا قبلی خود ، برای تشویق وفاداری مشتری و تکرار فرآِیند کسب و کار است.  ارسال پیام الکترونیک با هدف دستیابی به مشتریان جدید و یا متقاعد کردن مشتریان فعلی برای خرید  فوری کالایی است .
بازاریابی با ایمیل شامل همه شکل های بازاریابی که به ایمیل مرتبط هستند میباشد. هر ایمیل مجزایی که می فرستید، قسمتی از بازاریابی شما با ایمیل می باشد. آن ایمیل می تواند یک نامه فروش، یک روزنامه، یک پیام پشتیبانی یا حتی یک سؤال باشد. مادامیکه در رابطه با کارتان با مردم در تماس باشید در واقع کارتان را ارائه میدهید و این همان بازاریابی می باشد.
روش دوم، ما از پیامک برای تبلیغات و بازاریابی و فروش استفاده می کنیم.  بی شک امروزه تلفن همراه ، به ابزاری قوی برای ارتباط شرکت ها و سازمانهای بزرگ با مخاطبین خود تبدیل گردیده و  پیامک بستر مناسبی برای ایجاد این ارتباط  می باشد.  امروزه شرکتها و سازمانهای بزرگ در دنیا به فواید استفاده از پیامک در مسیر تجارت خود پی برده اند و از این سیستم در جهت یافتن مشتریان و مخاطبین خود بهره می برند.  از نمونه کاربردهای پیامک تبلیغاتی  (پیامک انبوه) می توان به استفاده از  این سیستم در فروش محصولات و بازاریابی،  ایجاد ارتباط دوسویه با مشتریان و مردم، بهبود اتوماسیون اداری و کاهش مراجعه ارباب رجوع به ادارات و سازمانها و نظیر آن نام برد.
چرا به سراغ ایمیل مارکتینگ می رویم ؟
تحقیقات نشان می دهد ۳۹% از متخصصین بازاریابی معتقدند که ایمیل مارکتینگ برگشت سرمایه (ROI)  عالی و ۲۲ % معتقد متوسط و ۲۷ درصد خوب را در پی دارد.و از این نظر بعد ازبهینه سازی برای موتورهای جستجو در رتبه دوم قرار گرفته است.
موضوعی که در ایران به واسطه عدم وجود ابزارهای مناسب و آگاهی کافی به آن  خیلی پرداخته نشده است.
اگر توسعه کسب و کارتان برای شما مهم است، اگر به دنبال پیشی گرفتن از رقباء  هستید، اگر می خواهید به میزان قابل توجهی فروش خود را افزایش دهید می بایست از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.
ایمیل مارکتینگ می تواند یک اتفاق بزرگ در کسب و کار شما باشد.
اکنون ایمیل مارکتینگ در بسیاری از کشور ها جایگزین روش های پر قدرت بازاریابی سنتی مستقیم، از طریق ارسال نامه یا فکس شده است، با این تفاوت که ایمیل  مارکتینگ نسبت به شیوه های سنتی بازاریابی مستقیم  سریع تر، کم هزینه تر، تاثیر گذارتر و قابل سنجش تراست.
امروزه اغلب افراد دارای یک آدرس ایمیل هستند و اصولا به صورت مرتب و مداوم ایمیل های ورودی خود را مشاهده می کنند. پس چه روشی بهتر از ایمیل، که شما بتوانید محصولات و خدمات خود را به شیوه ای صحیح، محترمانه و آسان به مشتریان بالقوه خود معرفی نمایید؟
چرا به سراغ بازاریابی پیامکی می رویم ؟
در مورد این ابزار، یعنی بازاریابیِ پیامکی هم همین قضیه صادق است. اگر میخواهید با وجود هزینه ی پول و انرژی و سرمایه گذاری در بازاریابی و تبلیغ پیامکی به نتیجه ی مطلوب برسید و از هجوم مشتریان بسیار شگفت زده شوید، باید با اصول اولیه و کلیدیِ این کار آشنا شوید. این نوع بازاریابی فقط به انتخاب یک متن و ارسال آن به عده ای از مردم خلاصه نمیشود. اصول و روش ها و نکاتی وجود دارد که در عین سادگی، بسیار مهم و کلیدی هستند و رعایت آنها در این نوع بازاریابی و تبلیغ، تضمین کننده ی نتیجه ی مطلوب و ماندگار و عدم رعایت آنها، نتیجه ای جز ناکامی و اتلاف وقت و پول و انرژی نخواهد داشت.
البته اینکه چنین شیوه مناسب شما هست یا نه، بستگی به این دارد که خودتان با بررسی و تحقیق و بر اساس تجربیات خودتان یا دیگران یا بر اساس نظر کارشناسانه ی یک متخصص کارآمد بازاریابی و فروش، تعیین کنید که آیا شیوه ی پیامکی مناسب کسب و کار شما هست و آیا از طریق آن میتوانید به نتیجه ی مطلوب و موفقیت برسید یا نه. بهره مندی از تجربیات و نظرات یک کارشناس کارکشته همانند مراجعه به پزشک برای درمان بیماری و اختلال خاص است. این پزشک متخصص بر اساس تشخیص نوع اختلال و بیماری، داروی خاصی را بر اساس زمان بندی مشخصی برای شما تجویز میکند. بدون شک، رعایت نکات این متخصص، به درمان زودهنگام و ماندگار و مؤثر بیماری تان کمک میکند. رعایت نکردن این نکات یعنی مزمن و شدیدتر شدن بیماری و افزایش و ماندگاری درد و رنج  و طولانی تر شدن زمان درمان و پرداخت هزینه های بیشتر.
چگونه باید یک ایمیل مارکتینگ خوب ارسال کنیم؟
  • کلیه ایمیلها به INBOX  دریافت کنندگان وارد شده و نه در Bulk mail آنها .
  • ایمیلها به روز و معتبر باشد و از طرق حساب شده جمع آوری شده باشد .
  • زمان ارسال ایمیلها منطقی و در کوتاه ترین زمان ممکن ارسال شود .
  • متن ارسالی واقعی و به دور از جنجال های تبلیغاتی بوده و شان مخاطب را در نظر بگیرد .
  • دریافت کننده این اختیار را داشته باشد که خود را از لیست دریافت کنندگان خارج سازد .
  • در متن ارسالی سایت یا آدرسی برای رجوع بعدی کاربران در نظر گرفته شود .
  • تا حد امکان آماری از میزان ارسال ها ، دیده شدن ها و مواردی از این دست به تبلیغ دهنده ارائه شود .
  • امکان ارسال مجدد به همان آدرس ها برای یادآوری وجود داشته باشد .
  • ایمیل ها طبقه بندی شده باشد .
عوامل موثر بر تاثیر گذاری مثبت پیامک های تبلیغاتی چیست؟
عوامل متعددی در موفقیت یا موفق نبودن بازاریابی از طریق SMS دخالت دارند که درمیان این عوامل، دو عامل مهم و تاثیرگذار « کسب اجازه از مشتری و رعایت حریم خصوصی » وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:
کسب اجازه و رضایت مصرف کنندگان
با وجود شرکت های مختلف که دراین بازار درحال رقابت هستند و تنوع جهانی در سیاست های ارتباطات بی سیم داده، همیشه پیش از ارسال SMS های تبلیغاتی برای مشتری ها از آنها اجازه گرفته نمی شود. با این حال در کشورهای اروپایی قوانینی وجود دارد که براساس آنها لازم است پیش از برقراری ارتباط با مشتری ها به وسیله کانال های الکترونیکی همچون e-mail یا SMS برای ارسال آگهی های تبلیغاتی از مشتری اجازه گرفت. این کسب اجازه را می توان به عنوان تمایل مشتری در علاقمندی یا بی علاقگی به یک پیام، پیش از دریافت آن در نظر گرفت.
با وجود اهمیت روز افزون تبلیغات به وسیله SMS به عنوان یک روش بازاریابی و کانال تبلیغاتی، به طور نسبی تحقیقات آکادمیک و پشتیبانی علمی کمی در مورد آن انجام شده است. کسب اجازه از مشتری ازاین نظر اهمیت دارد که ارسال تبلیغات ناخواسته سبب ناراحتی مشتری شده و نتایج پیش بینی نشده ای به بار می آورد.
بنابراین ارسال SMS های تبلیغاتی بدون اجازه مشتری، یک نوع تجاوز به حریم خصوصی آنها است. اگر بتوانیم آنچه را که برتمایل مشتری برای دادن اجازه تاثیر می گذارد بهتر درک کنیم در این صورت رویکرد بهتری نسبت به این موضوع حساس خواهیم داشت. بازاریاب ها، مدیران و شرکت های تبلیغاتی قادر خواهند بود که خدمات بهتری به مشتریان خود ارایه داده و درحالیکه مشتری ها از خدمات خاصی که به نیازهای آنها پاسخ می دهند بهره مند می شوند، آنها نیز می توانند قدرت رقابت خود را افزایش دهند.
 حریم خصوصی
حریم خصوصی به این صورت تعریف می شود: « حق یک شخص در کنترل اطلاعات که به وسیله یک شخص ثالث به او داده می شود». دیکینگر و همکارانش (۲۰۰۵)چنین نظر می دهند که : «تلفن همراه نمی تواند تفاوت میان پیام های تجاری و پیام های واقعی را به طور خودکار تشخیص دهد.»
آنها همچنین دریافتند که مشتریان از قانون ثبت خدمات اطلاع رسانی SMS محور به علت نگرانی از حریم خصوصی خود بیم دارند. تبلیغات موبایل براساس کسب اجازه مشتری به عنوان ساده ترین راه رویارویی با موضوع حریم خصوصی درنظر گرفته می شود. در تحقیقی که درمورد افراد ۱۶ تا ۳۰ ساله در آمریکا انجام شد نتایج به دست آمده نشان داد که ۵۱ درصد از پاسخ دهندگان از تبلیغات موبایل براساس کسب اجازه بسیار راضی هستند و۴۲ درصد تاحدودی راضی هستند. حدود ۷۲ درصد از آنها موافق هستند که تبلیغات به وسیله تلفن همراه براساس کسب اجازه برای آنها مناسب است و ۸۴ درصد نیز تمایل داشتند آن را سفارش دهند. از طرفی دیگر، یک رابطه منفی میان حجم موارد دریافت شده و گرایش به بازاریابی مستقیم وجود دارد. در صورتی که پیام های تجاری باعث ایجاد مزاحمت در فعالیت های روزانه مشتری شود این موضوع می تواند به طور جدی به تصویر ذهنی از آن کالای تجاری آسیب برساند. پتی(۳) (۲۰۰۰) این هزینه را به عنوان هزینه ناخواسته به وجود آمده به وسیله مشتریانی که در معرض پیام های غیر دلخواه قرار می گیرند معرفی می کند.
اصلی ترین موارد تجاوز به حریم خصوصی از نظر کسب اطلاعات شامل مواردی همچون آمارگیری و اطلاعات خرید بدون رضایت مشتری، الگوها و سابقه جستجو، مکان فیزیکی و محتوای خرید است. در انگلستان، برای حفاظت و حق انتخاب، براساس قوانین ارتباطات الکترونیک وحریم خصوصی، کسب اجازه از مشتری برای ارسال SMS تبلیغاتی ضروری است. در بخش های دیگر اتحادیه اروپا نیز قوانین مشابهی وجود دارد؛ برای مثال در کشورهای شمال اروپا بدون کسب اجازه ازمشتری نمی توان به هیچ راهی برای او SMS ارسال کرد از این رو باید از رسانه های دیگر برای جلب توجه مشتری استفاده کرد.
نتیجه گیری
امروزه نمی توان از ابزار های مهم و آسان و کم هزینه ایمیل و اسمس مارکتینگ چشم پوشی کرد. در واقع این نوع ابزارها از سیستم های نوین بازاریابی است که عدم استفاده از آنها موجب عقب افتادن از سایر شرکت ها خواهد شد.
آنچه که بیش از همه به چشم می آید جلوگیری از نکات منفی استفاده از این وسایل و ابزارهاست. در واقع ایمیل مارکتینگ و اسمس مارکتینگ برای بیشتر مردم و مشتریان حاوی نکات خوب و مثبتی نیست و از آن به عنوان ورود به حریم خصوصی شان نام می برند بنابر این با رویکرد جدید و احترام به حقوق مشتری باید نسبت به استفاده از این ابزارها استفاده نمود.
منبع: فرانشیز