اینترنت دنیایی از سرویس های رایگان است که ما هرروز از آنها استفاده می کنیم. بسیاری از غول های اینترنتی نظیر گوگل، فیسبوک، یاهو و ام.اس.ان سرویس های بسیار زیادی نظیر ایمیل، شبکه اجتماعی، جستجو، اشتراک عکس و فیلم، اخبار، نقشه، چت و امکانات دیگری را به صورت رایگان در اختیار ما قرار می دهند.

ارائه هر یک از این خدمات هزینه های بسیاری را روی دست صاحبان خود می گذارد؛ از هزینه های سرسام آور سرور تا پرداخت حقوق کارکنان و هزینه های جانبی دیگر، اما از سویی دیگر می شنویم غول های اینترنتی با عرضه خدمات رایگان از پردرآمدترین شرکت های دنیا محسوب می شوند. مثلا گوگل سال ۲۰۱۲ بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته و تعداد کارکنان این شرکت در سراسر جهان به بیش از ۳۰ هزار نفر می رسد.

حال براستی این درآمد هنگفت از کجا به دست می آید؟ می خواهیم این مورد را درباره گوگل بررسی کنیم.

در گوگل پاسخ این پرسش یک کلمه است: «تبلیغات.» تبلیغات حدود ۹۵ درصد درآمد گوگل را تشکیل می دهد، اما تبلیغات گوگل درست مانند خدماتی که این شرکت ارائه می کند بسیار هوشمند، هدفمند و بر پایه اطلاعات دقیقی است که از نیازهای کاربران خود به دست می آورد.

تصور کنید شما چند روز قبل در سرویس جستجوی گوگل دنبال اطلاعاتی از خودروی جدید ساخت یک شرکت خاص بوده اید و امروز که وارد سرویس جیمیل می شوید و موقع خواندن ایمیل ها یک تبلیغ از خودروی جدید همان شرکت خودروسازی را می بینید که به شما پیشنهاد می کند این خودرو را از مکانی خاص خریداری کنید. از آنجا که چند روز پیش در پی کسب اطلاعاتی درباره آن خودرو بوده اید، احتمال این که روی این تبلیغ کلیک کنید بسیار بالاست؛ بنابراین هر کلیک یعنی سود برای گوگل. شاید نمایش این تبلیغ در سرویس جیمیل را اتفاقی و تصادفی بدانید، اما بد نیست بدانید این پیشنهاد اتفاقی نیست، چراکه گوگل علایق شما را ذخیره و تحلیل می کند.

گوگل شما را زیرنظر دارد

برای بسیاری از غول های اینترنتی نظیر گوگل، داشتن اطلاعات از کاربران یک موضوع حیاتی محسوب می شود، زیرا هرچقدر اطلاعات بیشتری از کاربران خود در اختیار داشته باشند، می توانند تبلیغات هدفمندتر و موثرتری انجام دهند. گوگل به طور مدام در حال جمع آوری اطلاعات از کاربران و تحلیل آنهاست. وقتی کلمه ای را جستجو می کنید این کلمه و اطلاعات بسیار دیگری از شما در گوگل ذخیره می شود و در بلندمدت می تواند اطلاعات بسیار خوبی از علایق و دغدغه های شما برای گوگل فراهم شود.

البته جمع آوری اطلاعات فقط محدود به سرویس جستجوی گوگل نیست. ویدئوهایی که در یوتیوب تماشا می کنید، مکان هایی که روی نقشه جستجو می کنید، لینک ها و پیغام هایی که روی گوگل پلاس به اشتراک می گذارید و خلاصه عملکردتان در همه سرویس های گوگل ذخیره می شود و بعدها ممکن است از آن برای تعیین ذائقه و علاقه شما مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم های گوگل حتی متن ایمیل های شما را بررسی و تحلیل می کنند و ممکن است تبلیغاتی را در جیمیل یا سرویس ها و سایتهای دیگر ببینید که نتیجه تحلیل ایمیل های شما باشد. این تبلیغات فقط در جیمیل یا سرویس جستجو نمایش داده نمی شود، هزاران سایت در دنیا با گوگل قرارداد های تبلیغاتی دارند و آنها را نمایش می دهند.

تبلیغ دهندگان نیز از امکانات بسیار خوبی در گوگل برخوردارند. آنها می توانند یک محدوده خاص جغرافیایی یا یک زبان خاص را انتخاب کنند تا تبلیغ فقط برای آنها نمایش داده شود. برای نمونه فرد آگهی دهنده می تواند گستره جغرافیایی نمایش آگهی های خود را فقط در استان محل سکونت خود تعیین کند و همچنین می تواند مشخص کند تبلیغ فقط در سایت هایی با موضوع خاص تبلیغ شود؛ مانند سایت های مرتبط با خودرو.

در دنیای امروز، اطلاعات یکی از اصلی ترین منابع درآمدزایی محسوب می شود، اما اطلاعات برای غول های اینترنتی مهم ترین منبع تولید درآمد و سودآوری است. هر چه اطلاعاتی که شرکت های مهم اینترنتی از کاربران خود دارند دقیق تر و جامع تر باشد، امکان ارائه تبلیغات هدفمند و هوشمندانه تر افزایش می یابد و به این ترتیب میزان سود آنها نیز بیشتر می شود.

ثارالله رحیم‌زاده