چه قبول کنیم چه نه، شبکه های اجتماعی، مخصوصا در این روزها فیس بوک، زندگی همه ما یا اکثریت ما را تغییر داده است؛ کافی است یک روز برق نباشد یا اینترنت قطع باشد تا خیلی از ماها حس بدی داشته باشیم و مدام اضطراب داشته باشیم و دنبال راهی برای چک کردن صفحه های شخصی مان باشیم، این قطعا یک اعتیاد است؛ اعتیادی که البته برخی ها آن را بد نمی دانند اما در این مطلب کاملا علمی بر اساس شواهد و یافته ها و پژوهش ها خوب و بدهای شبکه های اجتماعی و تاثیرات آنها را روی افراد نوشته ایم تا خودتان نتیجه گیری کنید.

یک بر صفر به نفع فیس بوک

خوب: یک شبکه حامی پیدا می کنید
دکتر جوان کانتر، پروفسور روانشناس و نویسنده کتاب «خلاق باشید، از اضطراب دور شوید» می گوید: انسان نیاز دارد که اجتماعی باشد، شبکه های اجتماعی هم بر اساس همین نیاز طراحی شده اند، بر اساس نیاز انسان به داشتن روابط اجتماعی و تعلق به یک گروه و جمعیت و... خبر داشتن از اقوام و فامیل و دوستان و سهیم شدن در احساسات آنها می تواند حال انسان ها را خوب کند، به خصوص که به وسیله شبکه های اجتماعی شما به سرعت از اتفاقات باخبر می شوید و حس خوبی پیدا می کنید.

یک یک مساوی

بد: بلد نخواهید بود خوب حرف بزنید
پس از یک روز سخت خیلی راحت است که مقابل لپ تاپ یا موبایل تان بنشینید و در عرض یک ساعت از حال و احوال همه دوستان باخبر شوید، اما صبر کنید، پروفسور شری ترکل، فوق تخصص روانشناسی بالینی از دانشگاه MNT و نویسنده کتاب «تکنولوژی ما را از هم دور می کند» می گوید: «نتیجه تحقیقات ۳ ساله نشان می دهد که اعتیاد به استفاده از سایت های اجتماعی و فیس بوک روی مهارت های ارتباطی انسان ها تاثیر می گذارد. تحقیقات ما نشان داده که هر چند ساعت های بیشتری در فیس بوک بگذرانید کمتر و کمتر حرف خواهید زد و در نتیجه در درازمدت اصلا از امکان ارتباط برقرار کردن با کلام استفاده نخواهید کرد. مطالعات ما نشان داده که متوسط حرف زدن انسان هایی که به شبکه های اجتماعی معتاد می شوند بسیار پایین می آید و حتی در مواردی آنها اعتماد به نفس لازم برای صحبت کردن هدفمند را از دست می دهند.»

دو یک به نفع فیس بوک

خوب: سریع در جریان قرار می گیرید
با شبکه های اجتماعی اخبار و اطلاعات به سرعت منتقل می شوند. در واقع شبکه های اجتماعی باعث می شوند معلومات و دانسته های افراد بالاتر برود. حالا کافی است که به فهرست دوستان تان نگاهی بیندازید تا از افراد مختلف سؤالات خود را بپرسید و سریع به جواب آن برسید. در واقع شبکه های اجتماعی باعث می شوند که هر فردی امکان دسترسی به دانسته های تعداد زیادی از انسان ها را داشته باشد.

دو دو مساوی

بد: مغزتان کند می شود
به طور معمول انسان ها در زمان سر زدن به شبکه های اجتماعی غذا می خورند، با تلفن حرف می زنند یا کارهای خود را انجام می دهند اما این کار به نفع مغز انسان نیست. دکتر استفان ایوانز، فوق تخصص نورولوژی در بیمارستان جان هاپکینز می گوید: تحقیقات جدید نشان داده که مولتی تکس بودن به نفع مغز نیست، در واقع وقتی می خواهید چند کار را با هم انجام دهید حافظه کوتاه مدت شما دچار مشکل می شود و مرتب ایست می کند و می پرسد: خب کجا بودم؟ اینگونه کیفیت عملکرد مغز پایین می آید و میزان اضطراب کلی در بدن بالا می رود. مطالعات ما نشان داده که افرادی که در طول روز به مدت زیادی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند قدرت خلاقیت و توان حل مسائل خود را از دست می دهند و سرعت عکس العمل مغزی آنها برای حل مسائل کاهش پیدا می کند.»

سه دو به نفع فیس بوک

خوب: افرادی مثل خودتان را پیدا می کنید
دکتر بنجامین میلر، مدیر مرکز سلامت اجتماعی دانشگاه کلرادو می گوید: «شاید بزرگ ترین حسن شبکه های اجتماعی این است که در آن شما می توانید افرادی مثل خودتان را به سهولت پیدا کنید.
در این شبکه ها می توان بر اساس علایق و دیدگاه های مشترک افرادی مشابه خود را پیدا کرد و با آنها ارتباط برقرار کرد. در واقع حالا گروه های بسیاری مثل افرادی که برای حفاظت از محیط زیست یا نجات گونه های کمیاب حیوانات تلاش می کنند عمده فعالیت خود را از طریق عضویابی در این شبکه ها انجام می دهند.

سه سه مساوی

بد: همیشه در حالت ترس هستید
دکتر اسکارلت آلا پرکینز، متخصص روانشناسی که تحقیقات طولانی مدتی را روی رفتار نوجوانان و جوانان انجام داده است می گوید: «شبکه های اجتماعی و به خصوص فیس بوک حالت بسیار ناراحت کننده و شایعی را رقم زده اند که ما آن را به اختصار FoMo (ترس از دست دادن) می نامیم. در این حالت همه به خصوص جوان ها با حضور در شکبه های اجتماعی احساس کمبود نسبت به دیگران دارند. آنها دائما این حس را دارند که دیگران شاد و خوشحال و موفق هستند و آنها از بقیه عقب مانده اند و فرصت را از دست داده اند. خاصیت شبکه های اجتماعی در این است که اغلب افراد لحظات خوش و خاطرات خوب و موفقیت های شان را ثبت می کنند و این می تواند به دیگرانی که عکس ها و نوشته های آنها را دنبال می کنند حس عقب ماندن و ناراحتی بدهد.»

چهار چهار مساوی

بد: مغزتان پر می شود از اطلاعات به درد نخور
در پایان یک روز حتی اگر هیچ کاری هم نکرده باشید احساس خستگی می کنید، چرا که مغز شما مشغول پالایش و تصفیه اطلاعات پراکنده اما گسترده ای است که از این شبکه ها گرفته اید. فکرش را بکنید که با یک ربع گشت و گذار در فیس بوک ممکن است مطالبی در مورد قتل های خانوادگی در بنگلادش، بی سرپناه بودن گربه ها در مکزیک، زندانی شدن معترضان در چین، به همراه شرح سفر یکی از دوستان تان، خاطره دوست دیگر و آشپزی یک دوست دیگر را در ذهن تان داشته باشید، طبیعی است که مغز شما در این حالت پر از اطلاعات پراکنده و غالبا بی فایده می شود که فقط به کار خسته کردن مغز می آیند. دکتر هانس ورلن اشمیت، از دانشگاه دارمشتات آلمان می گوید: «انیشتین هر وقت در حل مسئله ای به مشکل برمی خورد به ماهیگری می رفت. اغلب هم راه حل مسئله را پیدا می کرد، فکر می کنید اگر می خواست در زمان حل مسئله به فیس بوک یا توییتر مراجعه کند می توانست پاسخ سؤال را پیدا کند؟»

چهار سه به نفع فیس بوک

خوب: می توانید الگوهای مناسب پیدا کنید
دکتر جولی آپ تاون جونیور، مسئول انجام پژوهش رفتارهای تقلید شده از اینترنت در دانشگاه کلرادو می گوید: «استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند برای شما الگو و مدل ایجاد کند، برای مثال کسی که موفق شده با رژیم غذایی از وزن خود بکاهد می تواند شما را هم ترغیب به گرفتن رژیم غذایی کند.»

پنچ چهار به ضرر فیس بوک

بد: همیشه ترس از تنها شدن دارید
دکتر تارکلر می گوید: «تکنولوژی باعث شده که انسان همیشه بخواهد با دیگران در ارتباط باشد اما این حالت دو مشکل اساسی را ایجاد کرده است؛ اول اینکه انسان ها با این حالت همیشه «ترس از تنهایی» پیدا می کنند و اگر فقط یک ساعت امکان دسترسی به فناوری های دیجیتال را نداشته باشند ترس و اضطراب آنها را فرامی گیرد. این روزها می توانید انسانی را پیدا کنید که بتواند از یکی، دو ساعت تنها ماندن با خود لذت ببرد و از این زمان ها استفاده کند؟»

شش چهار به ضرر فیس بوک

بد: حسادت یقه شما را می گیرد
در یک مطالعه گسترده مشخص شد که نوجوانان پس از استفاده روزمره از شبکه های اجتماعی احساس نامناسبی داشتند و همگی متذکر می شدند که پس از استفاده از شبکه های اجتماعی حال روحی آنها بدتر از زمان قبل از استفاده بوده است. جالب است که اصلی ترین حسی که استفاده از فیس بوک در افراد این گروه سنی ایجاد کرده است «حس حسادت» و بعد از آن «حس خشم» بوده است!

هفت چهار به ضرر فیس بوک

بد: بیشتر پول خرج می کنید
تحقیقات انجام شده در فرانسه نشان داده است که استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی باعث می شود فرد تمایل بیشتری به پول خرج کردن و رفتارهای افراطی در این زمینه داشته باشد. در واقع هرقدر میزان استفاده از این شبکه ها بیشتر باشد، به همین میزان هزینه کردن افراد به خصوص برای مسائل غیرضروری و به خصوص در زمینه پوشاک، لوازم آرایشی و جواهرات بیشتر است.